fredag 21. mars 2014

Mønsterdannelse

Som oppgave fikk vi å lage 2 ulike mønster som skal kunne skrives ut i A4 format. Jeg skulle bruke Photoshop og Illustrator som redskap for å lage mønstrene. Mønstrenes rapport skulle være bygget opp ved hjelp av speiling eller ornament.
 
Metode: Først jeg hentet inn et bilde av en elefant og åpent filen i Photoshop. Da satt oppløsningen til 300 dpi. (Image-> Image size-> Resolution-> sett til 300). Neste justerte størrelsen på bildet (8 cm på den lengste side.) Laget et nytt lag og legget det over laget med bildet. Jeg passet på at det øverste laget var aktiv. Etterpå valgt jeg Pencil Tool , tegnet opp konturen på formen og fargelegget de ulike delene med Paint Bucket. Da lagret figuren og legget mønsterelement til filnavnet. (Image-> Canvas size-> fordoble verdiene for bredde og høyde). Neste jeg holdet inne alt-tasten og dro ut for å kopiere formen i et nytt lag. Deretter jeg lekte med speilvending ved å trykke Control + t og høyreklikk inni rammen og valgte Flip horizontal eller Flip Vertical. Jeg eksperimenterte med plassering, størrelse og bakgrunn.

Da trykket til File-> New-> International Paper. Valgte A3-størrelse og sett Resolution til 300. Etterpå laget jeg Background ved å dobbeltklikke oppå det ( i lagpaletten), slik at det blir Layer 0. Trykket fx i lagpaletten og valgte Pattern Overlay. Her er min slutt resultater

Egenvurdering: Jeg er ganske fornøyd med sin arbeid. Jeg syns at det var veldig interessant og kreativ oppgave. Jeg fikk forståelse for og innsikt i mønsterbygging, fikk erfaring med å utvikle et eget design for et produkt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar