fredag 11. april 2014

Kollasjer med tema fra stilhistorie

DEL 1
Som oppgave fikk jeg å lage 2 kollasjer med tema fra 2 ulike stilepoker. Kollasjer kunne bestå av foto, tegninger, maleri og litt tekst.  Jeg måtte bruke Photoshop som verktøy for å lage kollasjene.  Kollasjene skulle være i A4-format, liggende eller stående, med oppløsningen på 300 ppi.
4 stilepoker ble gjennomgått felles i klassen: renessanse, barokk, rokokko og klassisisme. Jeg skulle levere 2 kollasjer: en med temaet renessansen og en med en av de andre stilepokene som tema. Det var viktig at stilepokens kjennetegn kom tydelig fram, derfor skulle jeg ha med minst 7 karakteristiske bildeelement fra epoken.

 Renessansen åpnet moderne tid. Gapet mellom «gamle» og «nye» europeisk kultur var stor, fordi på slutten av det femtende / sekstende århundre i Italia, i det sekstende århundre i andre deler av kontinentet, hadde helt forandret mann tenkning, hans tilnærming til kunsten og tradisjon for filosofiske og litterære. Selvfølgelig hadde disse endringene skjedde fra dag til dag. Gjennombruddet idé var en prosess som bestod av historiske hendelser, den politiske situasjonen, sosiale fenomener.
Gjenfødsel var først og fremst en tid med stor individualitet. Alle som hadde følt i en bølge av talent, utvikler det grundig. Mannen ble ikke fokusert på en disiplin, veldig ofte servert mange funksjoner: profesjonelle, sosiale, politiske, kunstneriske. Det beste eksemplet var Leonardo da Vinci og Michelangelo, som var interessert i vitenskap, teknologi, ulike felt av kunst og filosofi. 


Først, jeg fant alle bildene som jeg trengte for å lage en kollasj. Jeg åpent arket på A4 format (300 ppi.) Så begynte jeg å jobbe med bakgrunn. Jeg tok maleri av Raffaello Sanzio de Urbino «Madonna of the Pinks» og redigerte det sånn, slik den passet meg. Deretter tok jeg maleri av Sandro Botticelli «El nacimiento de Venus». Neste jeg klippet ut ansiktet av Venus og limte det på bakgrunn. Etterpå klippet jeg ut kroppen av «Eleanor of Todelo» (Portrait by Bronzino), svane fra «Leda and the Swan» (Leonardo di ser Piero da Vinci) og krone av Dronningen Elizabeth II og limt det sammen med reste parten.Da redigerte jeg maleri av Rogier van der Weyden «Portrait of a Lady» og limte det til et helhet.


 Til slutt jeg har lagt noen trær fra maleri av Benozzo Gozzoli «Three Wise Men» og en fugl av Jan Brueghel the Elder «The Animals Entering the Ark» og fikk ganske fin og klart renessanse kollasj. 
Her er titler og kunstnere navnet av alle bilder som jeg har brukt.

Dette er sluttresultatet. Jeg er ferdig med første del av oppgaven. Jeg er fornøyd med sin arbeid, jeg jobbet ganske effektivt. Det var litt vanskelig å finne aktuelle bilder og passe dem sammen i komposisjon, men i hvert fall fikk jeg balansert helhet.
DEL 2Neste teamet som jeg har var rokokko. Rokokko er en kulturell bevegelse manifesterer seg i all kunst opplysning. Navnet kommer fra den raffinerte retningen av ornamentale mønster i form av et asymmetrisk skall, kalt Rocaille. Som nåværende Rokokko styling er preget av en lidenskap for estetisk nytelse, er så mye oppmerksomhet her til den gode smak. Rokokko kunst manifesterer nåde, delikatesse og letthet. I filosofien nærmer seg og hedonisme, proklamerer ros av livet og gleden bringer det . I kontrast er en klassisk og barokk - er langt fra patos, heltemot, og unngår moralisering og rigide regler.Referanser er antikken kan bli funnet i kunsten rokokko i konserter og mytologiske forhold til innholdet i manifestet Vanligvis idylliske konvensjonen.
I europeisk rokokko kunst varte fra 1720 er 1790. Det var en reaksjon på den barokke prakt. Monumentalitet erstattet så intim, delikatesse og raffinement.
Denne stilen er mest markert i fransk kultur og du Hovedsakelig knyttet til livet til retten. Rigid seremonielle retten til Ludvig XIV ble styrtet i de tider av regent av Filip av Orleans til mindre formelle former. I Versailles har etablert seg frihet, sensualitet og sentimentalitet.
Under regjeringstiden til Ludvig XV Rokokko blomstret og i dag i Frankrike denne trenden blir ofte omtalt det som « Louis XV» (Ludvig XV) enn Rokokko.

Først, jeg fant alle bildene som jeg trengte for å lage en kollasj. Jeg åpent arket på A4 format (300 ppi.) Så begynte jeg å jobbe med bakgrunn. Jeg tok maleri av Jean Honor Fragonard «The Love Letter». Neste redigerte jeg bilde av rokokko speilet og enkel vindu ramme. Kuttet ut unødvendige deler av speilet og limte inn i det vinduet rammet. Etterpå tok bilde med typisk rokokko gardiner og bilde av Versailles. Klippet ut dem, og limte i helhet med speilet og vinduet rammet. Så tok jeg den første del og plasserte den på bakgrunn. Deretter begynte jeg å jobbe med del 2. Jeg tok maleri "jente" av ukjent kunstner. Klippet ut hennes ansikt og limte det i stede for "Portrait of a Lady" av Angelica Kauffman ansiktet. Neste tok jeg maleri av Élisabeth Vigée-Le Brun "Marie-Antoinette à la Rose" klippet ut blomster og limte dei håret på allerede redigerte portrett. Da tok jeg bilde med rokokko smykker og også limte den på portrettet.


 Jeg har gjort del 3. på den samme måte. Jeg tok maleri av ukjent kunstner "Bouquet of Flowers in a Vase, "Still-life with Lemons" og et bilde av Rokokko bord, redigerte dem , limte på bakgrunn og etterpå komponerte dem sammen i et helhet bilde. 
Her er titler og kunstnere navnet av alle bilder som jeg har brukt.
Dette er sluttresultatet av del 2. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar