torsdag 19. desember 2013

Eske med dekor i collageteknikk

Som oppgave fikk vi å lage en eske som måtte være dekorert i collageteknikk. Collageteknikken (eller Decoupage) er mindre utklipp og materialbiter som er satt samen i et helhetlig bilde. Temaet var retninger og linjer.

Materialer jeg brukte: For å lage boksen fikk vi en tykk papplate som vi skulle dele opp i flere bestemte deler, lim, tape, silkepapir, linjal, kniv og avispapir.
Kompetansemål

·          Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter
·         Visualisere egne ideer ovenfor kunder, brukere og andre medarbeidere.

  • Bruke og ta vare på materialer på en økonomisk måte og i tråd med retningslinjer for helse miljø og sikkerhet


Metode: Først måtte jeg måle riktig lengde på kartongen og tegne tynne linjer med blyant. Etter på limte jeg alle byter med teip og sjekket om dem passer sammen.

Senere tok jeg silkepapir og begynte å lime på bunnen av boksen. Jeg måtte lime få lag fordi silkepapir var veldig tynn. Da jeg kuttet ut bilder fra blader, skjær dem i strimler og limt dem til de indre veggene av esken. Hjørnene av boksen jeg måtte lime med tynt papir, fordi ellers ville det være vanskelig å lukke dekselet.
På utsiden nedre del av boksen malt med hvite farge. Øvre del malt i blå farge, deretter limte strimler av forskjellige nyanser av blått. Til toppen limt bilde.


Idé: Så snart jeg fikk oppgaven umiddelbart forestilt å lage av underlaget som et hus. vegg, gulv og tak. Jeg er veldig interessert i 19 alder, så prøvde å velge bilder fra magasinet som i den alderen. Lokket av boksen gjøres som himmelen. Bildet som limt er laget av prikker som stjernene og kan formaner konstellasjoner.
Jeg valgte konstellasjoner av hjort fordi jeg liker dens symbolikk. Hjort medisin omfatter mildhet i ord, tanke og berøring. Evnen til å lytte, nåde og takknemlighet for skjønnheten i balanse. Forståelse av hva som er nødvendig for å overleve, strømmen av takknemlighet og gi, evne til å ofre for den høyere gode, tilkobling til skogsgudinne, alternative veier til et mål. dessuten hjort totem visdom formidler de med en spesiell forbindelse med dette dyret med evnen til å være årvåken, bevege seg raskt, og stole på sine instinkter for å komme seg ut de vanskeligste situasjoner.




Egenvurdering: Jeg er veldig fornøyd med resultater og nå bruker jeg esken min for  blyanter, pensler, lim, linjal, kulepenn og andre saker. Hele prosessen vedtok planen, men noen ganger la jeg meg å improvisere. Boksen lukkes godt, og ser enda bedre enn jeg forestilte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar