fredag 20. desember 2013

Tegneperiod

I uke 42, 43 og 45 hadde vi tegnetid, hvor lærte vi oss forskjellige teknikker, kroki proporsjoner, måling, volum, saktegning, bruk av strek, valører, form og bruk av blyanter.
Kompetansemål:
·         Bruk av blyant som redskap til å skape bestemte uttrykk i eget arbeid
·         Bruk av ulike blyanter i for å skape rom og volum.
·         Bruke skisseteknikk for senere å kunne visualisere egen ideer ovenfor kunder, brukere og andre medarbeidere.
        Blyanter jeg brukte: HB, 2B, 3B, 5B, 8B.   
     Metode: Først skulle vi jobbe med gråtoneskala.(Gråtoneskalaen er en trinninndeling av overgangen mellom hvitt og svart.) Skalaen skulle være 5X3cm pr. rute og vi skulle ha 11 ruter.
Neste oppgave som vi fikk det vi skulle kopiere (tegne etter ) utdelt lille bit av et større bilde.
Den tredje som vi fikk var kroki. Croquis eller kroki  er raske skisser av en modell, og i noen tilfeller en aktmodell. Krokitegninger er vanligvis gjort på noen få minutter, hvoretter modellen skifter positur og en ny croquis tegnes.


Neste oppgave var å tegning ut ifra eksisterende tegning. Det gitt stykke minne meg dalmatiner pels så jeg bestemte meg for å tegne en Cruella `s De Vil kjole med kappe fra" 101 Dalmatinere "film
Tegning av hode
Jeg bestemte at skal tegne Sophia Loren. Begynte med å tegne to horisontale linjer. Ved hjelp av dem bestemte høyden på hodet. Tegnet en ellipse med de punktene som har funnet som ytre mål. Tegnet midtaksen i ansiktet. Den er en linje som går gjennom pannen til nesen o munnen og deler haken i to. Målt og fant midten av ansiktet i høyden. Midten av høyden går omtrent der nesen går over i pannen. Målt hvor bred er mellom øyene i forhold til den horisontale linjen. Avstanden mellom øynene utgjør ca. 1/5 av bredden på den horisontale linjen. Målt hvor brede øynene er i forhold til bredden av ansiktet. Hver øye også er ca. 1/5 av bredden på ansiktet. Mål hvor lan nesen er i forhold til høyden av ansiktet. Nesen går ca. fire ganger opp i høyden på ansiktet. Når jeg målt bredden på nesen holdet blyanten loddrett fra neseroten. Nesen er omtrent like bred som avstand mellom øynene. Munnen liger nærmere nesen enn haken, så tegnet jeg en linje. Holdet blyanten loddrett i ytterkant av munnen hvor treffer øynene. Målt horisontalt med blyanten hvor treffer nesen og munnen i linje med den nedre kanten på æret. Målt på samme måten for å finne hvor den øvre kanten på øret treffer øyenbrynene og pannen.       
Resultat:

Egenvurdering: Det var greit å jobbe med denne oppgaven. Jeg lærte meg mye, og fikk prøve nye teknikker. neste gang kunne jeg lage flere tegninger med ulike framgangsmåter å tegne linjer på, får bli bedre. Jeg er veldig, veldig fornøyd med min portrett. Jeg tok den hjem og jobbet med det 4 timer. Jeg elsker å tegne.  Håper å fortsette på samme måte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar