I uke 42, 43 og 45 hadde vi tegnetid, hvor lærte vi oss forskjellige teknikker, kroki proporsjoner, måling, volum, saktegning, bruk av strek, valører, form og bruk av blyanter.
Kompetansemål:
Kompetansemål:
·
Bruk av blyant som redskap til å skape
bestemte uttrykk i eget arbeid
·
Bruk av ulike blyanter i for å skape rom
og volum.
·
Bruke skisseteknikk for senere å kunne
visualisere egen ideer ovenfor kunder, brukere og andre medarbeidere.
Blyanter jeg brukte: HB, 2B, 3B, 5B, 8B.
Metode: Først skulle vi jobbe med gråtoneskala.(Gråtoneskalaen er en trinninndeling av overgangen mellom hvitt og svart.) Skalaen skulle være 5X3cm pr. rute og vi skulle ha 11 ruter.
Blyanter jeg brukte: HB, 2B, 3B, 5B, 8B.
Metode: Først skulle vi jobbe med gråtoneskala.(Gråtoneskalaen er en trinninndeling av overgangen mellom hvitt og svart.) Skalaen skulle være 5X3cm pr. rute og vi skulle ha 11 ruter.
Neste oppgave som vi fikk det vi skulle kopiere (tegne etter ) utdelt lille bit av et større bilde.
Den tredje som vi fikk var kroki. Croquis eller kroki er raske skisser av en modell, og i noen tilfeller en aktmodell. Krokitegninger er vanligvis
gjort på noen få minutter, hvoretter modellen skifter positur og en ny croquis
tegnes.
Neste oppgave var å tegning ut ifra eksisterende tegning. Det gitt stykke minne meg dalmatiner pels så jeg bestemte meg for å tegne en Cruella `s De Vil kjole med kappe fra" 101 Dalmatinere "film
Tegning av hode
Jeg bestemte at skal tegne Sophia Loren. Begynte
med å tegne to horisontale linjer. Ved hjelp av dem bestemte høyden på hodet.
Tegnet en ellipse med de punktene som har funnet som ytre mål. Tegnet midtaksen
i ansiktet. Den er en linje som går gjennom pannen til nesen o munnen og deler
haken i to. Målt og fant midten av ansiktet i høyden. Midten av høyden går omtrent
der nesen går over i pannen. Målt hvor bred er mellom øyene i forhold til den
horisontale linjen. Avstanden mellom øynene utgjør ca. 1/5 av bredden på den
horisontale linjen. Målt hvor brede øynene er i forhold til bredden av ansiktet.
Hver øye også er ca. 1/5 av bredden på ansiktet. Mål hvor lan nesen er i forhold
til høyden av ansiktet. Nesen går ca. fire ganger opp i høyden på ansiktet. Når
jeg målt bredden på nesen holdet blyanten loddrett fra neseroten. Nesen er
omtrent like bred som avstand mellom øynene. Munnen liger nærmere nesen enn
haken, så tegnet jeg en linje. Holdet blyanten loddrett i ytterkant av munnen
hvor treffer øynene. Målt horisontalt med blyanten hvor treffer nesen og munnen
i linje med den nedre kanten på æret. Målt på samme måten for å finne hvor den
øvre kanten på øret treffer øyenbrynene og pannen.
Resultat:
Egenvurdering: Det var greit å jobbe med denne oppgaven. Jeg lærte meg mye, og fikk prøve nye teknikker. neste gang kunne jeg lage flere tegninger med ulike framgangsmåter å tegne linjer på, får bli bedre. Jeg er veldig, veldig fornøyd med min portrett. Jeg tok den hjem og jobbet med det 4 timer. Jeg elsker å tegne. Håper å fortsette på samme måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar