lørdag 21. desember 2013

Forkle

Vi har fått en oppgave hvor vi skulle lage et eget forkle.
Materialer jeg brukte: gummi stoff, nål, trå, symaskin, linjal, papir, sakser, lim, målebånd, blyant og bånd.
Metode: Først valgte hvilket stoff jeg vil ha. Da målt jeg bredde øverst, bredde rundt hofta og total lengde. Neste laget mønster i papir i ønsket størrelse 1:1. Brettet inn stoffet ved armhulene. Målt 3 cm fra bretten og trekket en linje ved hjelp av blyant og linjal. Klippet bort trekanten som blir til overs. Målt opp bånd så mye som jeg trengte. Det var ca. 2 meter. Før båndet gjennom løpegangen ved hjelp av en sikkerhetsnål. Brettet inn endene 2 ganger og syd en søm. Laget et mønster i papir til en lomme i ønsket form. Brukte en kontrastfarge, klippet den ut og syd den på. Det var lurt å feste den med noen tapebiter før jeg begynte å sy. Da klippet ut kanter fra det samme stoff som lomme. Neste tape dem og etter på sydde med symaskin.


Egenvurdering: Jeg er veldig fornøyd med forkle mitt. Den passer kjempe bra og har perfekt og behagelig lengde for meg. Jeg visualiserte egne ideer og brukte kontraster slik at den skal ikke se ut kjedelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar