fredag 23. mai 2014

PROJEKSJONSTEGNING


titelfelt
Som oppgave fikk jeg å lære meg målestokk ved hjelp av en reduksjonslinjal. En reduksjonslinjsl er en linjal med inndelt skala til måling av lengder. Målestokk betyr å redusere eller forminske. Man bruker dette når man for eksempel tegnes hus, da det er vanlig og forminske f.eks 100 ganger for og få plass på et fornuftig stort ark. Ved forminskelse med 100 ganger vil målestokken være: 1:100. Det betyr at 1 cm på tegningen er 100 cm i virkeligheten.

Jeg brukte et A3 ark og tegnet inn ramme og tittelfelt. Inne i rammen tegnet 4 senger med dyne og pute i 4 forskjellige målestokker. Malestokk 1:10, 1:20, 1:25, 1:50, 1:100.

En projeksjonstegning er en type arbeidstegning ofte brukt i produkt- og møbeldesign. Den består av 3 tegninger av det samme objekt: objektet sett foran (oppriss), ovenfra (plan) og fra siden (sideriss). Disse tegningene er tegnet i den samme målestokk og er plassert på et bestemt måte i forhold til hverandre. Første øvelser som vi hadde var å tegne lim flaske, og kopp.Deretter tegnet jeg kommode 1:5 og 1:10 i målestoken. Det var litt vanskelig å tegne det presis, men etter flere prøver tegninger så bedre og bedre.

Dette er mine tegninger 
Egenvurdering: Jeg er ganske fornøyd med sin resultat. Jeg har lært meg hvordan å tegne objekter ved hjelp av en reduksjonslinjal i forskjellige målestokker og fra forskjellige vinkler. Det var litt vanskelig å tegne alt perfekt med en gang, men etter noe tid fikk jeg ganske stor progresjon. Bilder kvalitet er ikke så god på grunn at dette er en scan av mine tegninger. Kontrast på bilder var veldig svak så jeg endret det med photoshop.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar